Opvaskemaskine reparation

Holder opvaskemaskinen pludselig op med at virke er gode råd dyre. Er man heldig at garantien gælder endnu, så skal forhandleren naturligvis kontaktes vedr. reparationen. Efter garantiens udløb, kan det imidlertid være vanskeligt at afgøre om opvaskemaskinen skal repareres eller udskiftes.

Først bør man undersøge om der blev tegnet en tillægsforsikring ved køb af opvaskemaskinen. Den udvider normalt garantiperioden til 4-5 år. Tillægsforsikringerne kan også have andre navne, f.eks. tryghedsaftale.

En god idé er også at undersøge om en af nærområdets hårde hvidevare forhandlerne tilbyder gratis overslag på reparation, forudsat at man køber en ny opvaskemaskine hos forhandleren, hvis man beslutter sig for ikke at lade opvaskemaskinen reparere. Det er normalt en god aftale for både forbruger og forhandler.

Hvis du beslutter dig for reparation af opvaskemaskinen, så bør du være opmærksom på, at flere producenter opfordrer til at bruge deres egne teknikere. Miele er meget præcise herom og skriver på deres website: 'Reparationer bør kun foretages af en Miele-tekniker. Reparationer foretaget af ukyndige kan medføre betydelig risiko for brugeren'.

På den anden side har ikke-autoriserede serviceteknikere ofte en billigere timepris. Det er altså lidt den samme situation som med bilværksteder og det er svært at afgøre hvad der bedst kan betale sig. Tommelfingerreglen er dog nok, at jo nyere og dyrere opvaskemaskinen er, jo mere bør du overveje at vælge en autoriseret servicetekniker.